MATIGA GLUTENFRIA PIROGER



Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm alltsammans till fingervärme.
Detta utgör degspad.
Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt lite av degspadet och rör tills jästen upplöses.
Häll på resten av degspadet. Blanda sedan i salt, uppvispat ägg och mjöl.
Arbeta degen smidigt. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Kavla ut degen och tryck runda bottnar med pirogformens baksida.
Lägg i fyllningen, placera pirogerna på en stor smord plåt och låt jäsa i ca 15 minuter.
Pensla pirogerna med uppvispat ägg. Lägg lite riven ost på pirogerna.
Grädda pirogerna i mitten av ugnen i 175 graders ugnsvärme under ca 20 minuter.

 

 ½ matskedar margarin
½ dl mjölk
2 teskedar jäst
1 kryddmått salt
1 ägg
5-6 dl glutenfritt mjöl

 Fyllning
Köttfärsås innehållandes köttfärs, crème fraiche, champinjoner, lök, glutenfritt mjöl, glutenfri soja och andra tänkbara ingredienser som behagar dina smaklökar.


Kommentarer
Postat av: Maria

Hej! Upptäckte din blogg idag, jätteroligt med så många härliga recept. För fyra år sen fick jag veta att jag är glutenintolerant, det har varit jättejobbigt för mig. Jag tycker det inte är så kul med bakning, men dina recept verkar enkla och passar mig utmärkt. =)



// Maria

2009-08-29 @ 14:28:31
URL: http://marypinkmary.blogg.se/
Postat av: Anneli

Hej!

Stämmer verkligen receptet? Ska det bara vara 1/2 dl mjölk till 5-6 dl mjöl? Jag försökte göra piroger efter detta recept men redan efter 3 dl mjöl var degen stenhård...

2009-10-29 @ 11:53:52
Postat av: Susann

Gillar om det du skrivit! Skojigt att se lite sunda saker och inte endast det generella grejerna som man kan se om varenda dag. ;)

2010-09-23 @ 21:11:48
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/
Postat av: Kim

2 teskedar jäst???

2011-09-22 @ 14:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0