Glutenfria frallor

 

Smula ned jästen i bunken.

Tillsätt fiberhusk.

Tillsätt fingervarmt vatten, salt och brödkrydda.

Rör om till jästen löser sig.

Låt blandningen stå i ca 10 minuter.

Tillsätt olja, bovete och mjölblandning.

Arbeta degen ca 5 minuter i maskin.

Låt degen jäsa ca 30 minuter i bunken.

Knåda degen smidig och dela i tio lika delar.

Forma till avlånga bullar.

Låt jäsa 30 minuter på plåt.

Gör dekorationssnitt i degen med vass kniv.

Grädda mitt i ungen i 225 grader under 10 minuter.

 

50 gram jäst

5 dl vatten

2 msk fiberhusk

1 tsk salt

2 tsk malen brödkydda

½ dl olja

1 dl bovetemjöl

1 dl krossat bovete

1,3 liter glutenfri mjölblandning


Kommentarer
Postat av: Cissi

Vilken sort mjöl använder du i detta recept? Mvh Cecila

2008-11-04 @ 18:45:17
Postat av: Ann Harmander

Hej Cecilia. I det här receptet använder jag ett mjöl från Finax de har olika, men då min dotter både har gluten och laktos så är det Glutenfri lågprotein mjölmix(mjölkfri) som jag använder här.

2008-11-05 @ 23:16:35
URL: http://glutenfritt.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Tack snälla för ditt svar. Har du några goda recept på julbröd?

Mvh Cecilia

2008-11-20 @ 20:35:06
Postat av: Annisen

Helt ok frallor. Jag blandade i grovt mjöl också och det blev jättebra. Tyvärr glömde jag oljan så de blev aningens torrare än om man kommer ihåg det gissar jag. Lite hårda på ytan. De fick inte heller din fina färg.. Har du penslat med något?



Bra sida!

//Mvh Anna.

2009-01-27 @ 16:15:39
URL: http://annisen79.blogspot.com
Postat av: Monica

Vilka härliga recept du har här, är själv glutenintolerant sen många år, och bra recpett uppskattas alltid,har lite recept på min bloggsida också!

2009-03-16 @ 19:43:33
URL: http://www.blackpearl.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0