Glutenfritt / Laktosfritt Rosenbröd

Glutenfritt / Laktosfritt Rosenbröd

Gör så här
1. Smula ner jästen i bunken.
2. Tillsätt fiberHUSK fingervarmt (37 °C) vatten, salt och brödkryddor. Rör tills jästen löser sig.
3. Låt blandningen stå ca. 10 min så att fiberHUSK hinner svälla ordentligt.
4. Tillsätt olja, boveter och det mesta av mjölblandning, spara resten till utbakningen.
5. Arbeta degen kraftigt gärna i maskin.
6. Låt degen jäsa i övertäckt bunke i ca. 30 minuter.

Utbakning: Strö resten av mjölet på arbetsbänken. Knåda degen smidig och dela den. Forma degen till limpa och lägg den på bakplåtsklädd plåt, eller dela varje limpa i lika stora bitar och forma till slät bulle. Låt jäsa ca. 30 min. Gör dekorationssnitt i degen med vass kniv.

Gräddning: Limpor i ugnens nedre del, 200°C 25 - 30 minuter. Matbröds bullar mitt i ugnen, 250°C 10 - 12 minuter.

Ingredienser
50 g jäst
2 msk fiberHUSK
5 dl vatten
1 tsk salt
2 tsk malen brödkrydda
0,5 dl olja
2 dl krossade bovete
3 tsk pofiber
ca. 1,3 liter gluten/laktos fri mjöl

Kommentarer
Postat av: Anni

Oh vilken bra och inspirerande blogg!

Jag har också startat en blogg med glutenfria recept. Tanken är att det ska finnas både mat, bröd, kakor och kanske till och med lite godis framåt jul! :) Titta gärna in där någongång så kan vi inspirera varandra. Kram

2009-10-08 @ 14:34:33
URL: http://metrobloggen.se/glutenfrittrecept
Postat av: Jessica

Vad roligt det är när man sitter och googlar på glutenfritt och man hittar en sådanhär guldgruva med recept. Jag och min sambo försöker baka glutenfritt men tycker att det är svårt, ofta blir det en hård skorpa på brödet och deg inuti. Nu ska vi pröva dina recept, kul att du bloggar om gluten! :)

2010-02-17 @ 13:19:55
Postat av: Isabell

Åh det såg strålande gott ut! =)

Är själv gluten och laktosintolerant så det är alltid lika spännande att hitta nya och goda tips!



// Isabell

2010-11-20 @ 14:34:38
URL: http://isabellsbelly.blogspot.com/
Postat av: Mia

Det här brödet ser jättegott ut. Har krossat bovete liggandes i skåpet hemma så det här skall helt klart testas! :)

2012-01-15 @ 20:45:20
URL: http://glutenfriamuminmamman.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0